wtorek, 3 listopada 2015

Statut Fundacji



STATUT
FUNDACJA ROZWOJU „KOLOR”

I. Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Fundacja pod nazwą FUNDACJA ROZWOJU KOLOR, nazwa skrócona Fundacja „KOLOR”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez:
Joannę Sokołowską-Żuk
i
Małgorzatę Bęczkowską
zwanymi dalej fundatorami,

aktem notarialnym w dniu 31 marca 2015 r. – repertorium A nr 1916/2015 - sporządzonym przez notariusza Zbigniewa Kroczka w Kancelarii Notarialnej w Ząbkach przy ul. Orlej nr 6/63,  działa na podstawie polskiego prawa oraz niniejszego statutu.

2. Fundacja jest apolityczna i nie związana jest z żadnym wyznaniem.

3. Fundacja jest organizacją użyteczną społecznie, pomagającą w rozwoju na rzecz zdrowia
 i sprawności dzieci i młodzieży, osób starszych, a także osób niepełnosprawnych.

4. Fundacja podejmując jakiekolwiek działania, w szczególności wobec swoich członków, wolontariuszy, pracowników lub ich osób bliskich, jest zobowiązana przestrzegać przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego
 i o wolontariacie (Dz. U, Nr 96, poz. 873 ze zmianami).

§ 2.

1. Fundacja posiada osobowość prawną .

2. Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.

§ 3.

Siedzibą Fundacji jest miejscowość  Marki, województwo mazowieckie.

§ 4.

1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

2. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy
w wybranych językach obcych.


§ 5.

Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Pracy i Polityki Społecznej.

§ 6.

Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady i filie.

§ 7.

Fundacja posługuje się pieczęcią Fundacji i znakiem graficznym (logo).

§ 8.

Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.

 II. Cele i zasady działania Fundacji

§ 9.

Celami Fundacji są:
1.         Niesienie pomocy  dzieciom, młodzieży i osobom starszym, niepełnosprawnym.

2.         Wspieranie wszelkich działań w zakresie aktywności, rozwoju i sportu na rzecz dzieci
i młodzieży, pomocy oraz aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.

3.         Ochrona środowiska, sport, zdrowy styl życia i wszelkiego rodzaju aktywne sposoby spędzania czasu wolnego.

4.         Integracja społeczności lokalnej  wokół problemów osób niepełnosprawnych.

5.         Inicjowanie integracji dzieci, młodzieży, osób starszych, niepełnosprawnych, bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem.

6.         Promowanie, prowadzenie działalności kulturalnej, edukacyjnej, sportowej, charytatywnej, opiekuńczo-wychowawczej, gospodarczej mającej na celu wspieranie aktywności, sprawności dzieci i młodzieży, a także samodzielności osób starszych, niepełnosprawnych, bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem.,

7.         Profilaktyka i promocja zdrowia, przeciwdziałanie uzależnieniom.

§ 10.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez pomoc dzieciom i młodzieży, osobom starszym, niepełnosprawnym i ochronę środowiska a w szczególności

a)      Prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej.
b)      Promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu.
c)      Zbieranie środków finansowych i rzeczowych na potrzeby Fundacji.
d)     Istniejące i powstające wszelkie inicjatywy mające na celu integrację i pomoc dzieciom, młodzieży, osobom starszym, niepełnosprawnym, bezrobotnym.
e)      Działania związane ze sztuką, kulturą, filmem, multimediami, edukacją, ekologią, opieką socjalno-wychowawczą, sportem, organizacją festiwali, imprez, eventów, konferencji targów kongresów.
f)       Organizowanie akcji propagandowych i edukacyjnych.
g)      Współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi oraz tymi organizacjami pozarządowymi, których celem jest aktywizacja dzieci i młodzieży, a także niesienie pomocy osobom starszym, niepełnosprawnym.
h)      Organizowanie społeczności lokalnej i ogólnopolskiej w niesieniu pomocy potrzebującym, zwłaszcza dzieciom i młodzieży, osobom starszym, niepełnosprawnym.
i)        Integrację środowisk w tym:
-        działania na rzecz dzieci i młodzieży zagrożonych ubóstwem,
-        działania na rzecz osób starszych,
-        działania na rzecz wyrównania szans dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych niepełnosprawnych.
j)        Promocję zdrowia i politykę społeczną w tym:
-        działania na rzecz pomocy społecznej (w tym profilaktyka uzależnień)
 i charytatywnej.
k)      Działalność edukacyjną, oświatową i wychowawczą w tym :
-        organizacja przedszkoli, punktów i zespołów przedszkolnych,
-        organizacja i prowadzenie żłobków i „klubów malucha”,
-        prowadzenie placówek integracyjnych dziennego pobytu dzieci i młodzieży za szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych,
-        prowadzenie zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
-        organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów,
-        działania na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców województwa mazowieckiego, poprzez organizowanie konferencji, seminariów lub innych imprez o charakterze jednorazowym lub cyklicznym,
l)        Promocję kultury i turystyki w tym:
-        organizowanie i prowadzenie „zielonych szkół”,
-        organizowanie i prowadzenie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży,
-        organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć kulturalnych na temat kultury europejskiej,
-        organizowanie turystyki na terenie kraju i zagranicą.
m)    wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w tym:
-        działania na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka,
-        działania na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
-        udzielanie pomocy psychologicznej osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym,
-        prowadzenie poradni psychologiczno-pedagogicznych,
-        organizowanie szkoleń, kursów i warsztatów,
-        działania wspomagające rozwój gospodarczy, w tym  rozwój przedsiębiorczości.
n)      Promocję i organizację wolontariatu.
o)      Budowa i prowadzenie ośrodków rehabilitacji, terapii, opieki i schronisk..
p)      Stworzenie i pomoc w prowadzeniu ośrodków.

§ 11.

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji, których działalność jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji.

§ 12.

Fundacja realizuje swoje cele w miarę posiadania dostatecznej ilości środków wystarczających na ich realizację.

 III. Majątek i dochody Fundacji

§ 13.

Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski  w kwocie 1000 zł (jeden tysiąc złotych) wpłacony przez fundatorów oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.

§ 14.

Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
1.    darowizn, spadków, zapisów,
2.    dotacji i subwencji oraz grantów,
3.    dochodów ze zbiórek, aukcji  i imprez publicznych,
4.    dochodów z majątku Fundacji,
5.    działalności gospodarczej,
6.     innych wpływów i dochodów.

§ 15.

1.    Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.

2.    W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.

3.    W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie
o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili złożenia tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

4.    Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.
 
§ 16.

Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.

§ 17.

Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe według zasad obowiązujących osoby prawne.

§ 18.

Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji
w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób,
z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo
są związani tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanymi dalej „osobami bliskimi”.

§ 19.

Zabrania się przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.

§ 20.

Zabrania się wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.

§ 21.

Zabrania się zakupu towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

 IV. Władze Fundacji

§ 22.

1.    Władzę w Fundacji sprawuje Zarząd Fundacji.

2.    Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż pięciu osób powoływanych przez Fundatorów na trzyletnią kadencję.

3.    Fundator wybiera prezesa oraz dwóch do czterech członków zarządu. Zarząd może powołać ze swego grona wiceprezesa oraz skarbnika.

4.    Fundator może zasiadać w Zarządzie Fundacji.

5.    Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji przez Fundatora w drodze uchwały.

6.    Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.


§ 23.

1.      Zarząd Fundacji zbiera się przynajmniej dwa razy w roku.

2.      Zarząd Fundacji zwołuje Prezes z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zarządu – konieczne jest poinformowanie wszystkich członków Zarządu przynajmniej
z czternastodniowym wyprzedzeniem.

3.      Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.

4.      Zarząd co pół roku zobowiązany jest przygotować sprawozdanie z działalności Fundacji oraz sprawozdanie finansowe i przedłożyć je Fundatorowi.

5.      Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.

§ 24.

1.    Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

2.    Do zadań Zarządu należy w szczególności:
a)         uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
b)        uchwalanie regulaminów,
c)         sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
d)        ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
e)         podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach dotyczących działalności Fundacji, w tym w sprawie połączenia z inną Fundacją oraz likwidacją Fundacji,
f)         przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
g)        zmiana statutu Fundacji,
h)        wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
i)          nadzór nad działalnością Fundacji.

§ 25.

1.    Organem kontrolnym Fundacji jest Rada Fundacji powoływana przez Fundatora.

2.    Członkiem Rady może być Fundator.

3.    Członkowie Rady Fundacji:
-        nie mogą być członkami organu zarządzającego,
-        mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.

4.    Rada Fundacji składająca się z 3 do 5 osób wybiera ze swego składu przewodniczącego
 i jednego wiceprzewodniczącego.

5.    Rada Fundacji podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W razie równowagi przeważa głos prowadzącego obrady.

6.    Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się, co najmniej raz na pół roku.

7.    Posiedzenia mogą być zwoływane na wniosek Przewodniczącego Rady Fundacji, Fundatora lub Zarządu.

8.    Posiedzenia prowadzi Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.

9.    W posiedzeniach Rady Fundacji uczestniczą Fundatorzy oraz członkowie Zarządu.

10.     Posiedzenie, którego przedmiotem jest rozpatrzenie i zatwierdzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat powinno się odbyć w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku obrachunkowego.

11.    Rada Fundacji sprawuje stały nadzór nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach jej działalności.

12.    W celu wykonania swoich obowiązków Rada Fundacji może badać wszystkie dokumenty Fundacji, żądać od Zarządu i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji stanu majątku Fundacji.

13.    Do obowiązków Rady Fundacji należy ponadto:
-        rozpatrywanie i opiniowanie planów finansowych i rzeczowych Zarządu oraz sprawozdań z ich realizacji,
-        ustalanie kierunków i form działania Fundacji,
-        realizacja innych zadań Fundacji, związanych z jej statutowym celem,
-        zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i udzielanie absolutorium Zarządowi.

14.    Rada Fundacji może:
-        podejmować decyzje we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Zarządu postanowieniem niniejszego statutu.
-        wskazywać Zarządowi priorytety w bieżącej działalności Fundacji,
-        opiniować programy działań,
-        proponować zmiany w statucie Fundacji.

 V. Sposób reprezentacji

§ 26.

Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważnionych jest dwóch członków zarządu łącznie.

 VI. Zmiana statutu

§ 27.

1.    Zmiana statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celu Fundacji.

2.    Zmiany w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji na wniosek  któregoś z jego członków, na wniosek Rady Fundacji lub wniosek Fundatora.

3.     Zmiany mogą być dokonywane w każdym czasie.

 VII. Połączenie z inną fundacją

§ 28.

1.    Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.

2.    Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

§ 29.

Decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje Zarząd Fundacji.

 VIII. Likwidacja Fundacji

§ 30.

1.    Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.

2.    Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.

§ 31.

Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.




§ 32.

Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach.

 IX. Postanowienia końcowe

§ 33.

Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd.

§ 34.

Zmiany w statucie  wynikające z powołania organu nadzorującego Zarząd Fundacji oraz z dostosowania jego zapisów do nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wejdą w życie w dniu wpisania tych zmian do Krajowego Rejestru Sądowego.

Marki, dnia  31 marca 2015 r.


  1. Małgorzata Bęczkowska
  2. Joanna Sokołowska - Żuk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz